۱۳۹۳ آذر ۲, یکشنبه

گفتگوهای جاری هسته ای در وین





گفتگوهای جاری هسته ای در وین - سخن روز - علیرضا یعقوبی

در وین گفتگوهای گروه ۱+۵ با رژیم آخوندی بر سر فعالیتهای مناقشه برانگیز آن درپشت درههای بسته در جریان است.

این دور از گفتگوهها نهایتا تا فردا به پایان خواهد رسید و طرفین باید بنا به زمانبندی معین شده به توافق نهایی دست یابند، اما دستیابی به توافقی که برطرف کننده نگرانی جامعه جهانی از جهتگیری نظامی فعالیتهای هسته ای رژیم آخوندی باشد و از طرف دیگر حق رژیم آخوندی را برای ادامه فعالیتهای هستهای محفوظ بدارد، بسیار سخت و بعید بنظر می رسد.

آنچه که در وهله نخست رسیدن به هرگونه توافق و اصولی را در هاله ای از ابهام قرار می دهد، فعالیتهای هسته ای رژیم در سایتهای مخفی آن است که بنا به توافقات قبلی، کارشناسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای می بایستی فرصت و اجازه بازدید از آنها را می یافتند که بنا به گزارش اخیر مدیرکل آژانس، رژیم آخوندی تسهیلات لازم را برای ورود کارشناسان آژانس به این دو سایت را فراهم نیاود. یعنی تا زمانیکه آژانس نتواند صلح آمیز بودن فعالیتهای هسته ای رژیم آخوندی را بطور کامل تائید کند، سخن از هرگونه «توافق جامع» در واقع بنوعی «معامله پنهانی» بین طرفین قلمداد خواهد شد. در صورت تحقق چنین شقی، مسلما چه رژیم آخوندی و چه آمریکا بعنوان طرف اصلی گفتگوها با تضادها و چالش هایی روبرو خواهند بود که فائق آمدن بر آنها بسیار سخت و دشوار می باشد.

تبعات هرگونه «معامله» و «توافق پنهانی» آنقدر برای طرف سنگین خواهد بود که ورود به آن جز اتلاف وقت، چیز دیگری بهمراه نخواهدداشت.

هرگونه «توافق جامع» باید دربرگیرنده و متضمن راهکارهایی باشد که کارشناسان آژانس انرژی هسته ای در هر زمانی که اراده کنند، بتوانند بطور سرزده تمامی سایتهایی را که در آن فعالیتهای مشکوک هسته ای صورت گرفته و می گیرد، مورد بازدید قرار دهند.

اینکه خامنه ای فتوای «حرام بودن سلاح هسته ای» و استفاده از آن را صادر کرده است، تنها موجب انبساط خاطر هر ناظر آگاه و یا کارشناسی است، چرا که اولا «فتوا»ی یک آخوند بلحاظ حقوقی، فاقد وجاهت لازم است بالاخص اگر شخص فتوا دهنده خود یک طرف دعوا و ذینفع در مناقشه باشد و ثانیا چگونه است که یک رژیم سالیانی را برای فعالیتهای صلح آمیز هسته ایش، سختی و رنج و مرارت ناشی از تحریمها را به مردم کشورش روا می دارد و درهای سایتها و محل هایی را که در آن به فعالیتهای هسته ای مشغول است بر روی کارشناسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای نمی گشاید؟

همانگونه که در خبرها آمده است، طرفین بدنبال تمدید مدت مذاکره هستند. این نزدیکترین و ممکن ترین شق ممکن در شرایط حاضر است، چرا که رژیم آخوندی و بالاخص باند ولی فقیه آن حفظ شرایط موجود را در دعواهای درونی رژیم، برای خود یک پیروزی تلقی خواهد کرد. سپاه پاسداران بعنوان مهمترین نهاد قدرت در ایران امروز، در حفظ شرایط موجود منافعی دارد که بعید بنظر می رسد که بخواهد از آن چشم پوشی کند.

از طرف دیگر آمریکا در عراق و سوریه و افغانستان درگیر با مسائل عدیده ای است که بعید بنظر می رسد تا پایان دوره ریاست جمهوری اوباما بخواهد با چالش اتمی رژیم بطور جدی درگیر شده و جبهه جدیدی علیه رژیم آخوندی بگشاید.

بنا به دلایل ذکر شده در بالا انتظار می رود که فردا در پایان گفتگوها، طرفین تنها برای ادامه گفتگوها به توافق رسیده و آن را رسما اعلام دارند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر