۱۳۹۰ آذر ۱۷, پنجشنبه

گزارش دبیرکل ملل متحد به شورای امنیت درباره وضعیت عراق بر اساس قطعنامه شماره ۲۰۰۱



چهارشنبه، ۱۶ آذر ۱۳۹۰ / ۰۷ دسامبر ۲۰۱۱

گزارش دبیر کل ملل متحد به شورای امنیت درباره وضعیت عراق بر اساس قطعنامه شماره ۲۰۰۱ (۲۸نوامبر ۲۰۱۱ برابر با ۷آذر۱۳۹۰)
گزارش نوبه ای دبیرکل ملل متحد به شورای امنیت بر اساس قطعنامه شماره ۲۰۰۱ شورا، پس از اجلاس شورای امنیت در سه شنبه شب ۶ دسامبر (۱۵آذر ۱۳۹۰) منتشر گردید.
یونامی دولت عراق  را به پایبندی  تعهدات خود  طبق قوانین بین المللی فراخوانده است به طور خاص حفاظت ساکنان اشرف درمقابل  استفاده اززور دیپورت اجباری ،اخراج یا بازگرداندن بازور درنقض اصل نان رفولمان
یونامی وکمیساریای عالی پناهندگان برای یافتن راه حلی صلح آمیز ودراز مدت تلاش می کنندکه حاکمیت عراق و احترام به حقوق بین الملل را دربربگیرد
سازمان ملل ازدولت عراق خواسته است به کمیساریا زمان و محل  بی طرف  ضروری برای احراز هویت و مصاحبه با ساکنان اشرف بدهد

تایید دولت عراق برای پیشبردن این پروسه حیاتی است حمایت رهبری کمپ اشرف برای تلاشهای سازمان ملل نیز ضروری است
من صادقانه امیدوارم که گروه کاری نمایندگان دولت عراق و سازمان ملل جزئیات طرح عملیاتی برای مصاحبه با ساکنان کمپ را حل و فصل نماید
موفقیت پروسه کمیساریای عالی پناهندگان منوط به حمایت قوی از سوی جامعه بین المللی است من از کشورهای عضو در این رابطه درخواست میکنم
گزارش نوبه ای دبیرکل ملل متحد به شورای امنیت بر اساس قطعنامه شماره ۲۰۰۱ شورا، پس از اجلاس شورای امنیت در سه شنبه شب ۶ دسامبر (۱۵آذر ۱۳۹۰) منتشر گردید.
دبیرکل در گزارش قبلی خود به تاریخ ۷ ژوئیه ۲۰۱۱ (۱۶ تیر ۱۳۹۰) قتل و جرح ساکنان اشرف در حمله ۱۹ فروردین گزارش کرده و خواستار خویشتن داری حکومت عراق و همچنین تحقیقات در اینباره شده بود.
دبیرکل با ابراز نگرانی از جان باختن شماری از ساکنان اشرف کلیه کشورهای عضو سازمان ملل متحد را به حمایت از اجرای هر ترتیباتی فرا خوانده بود که برای حکومت عراق و ساکنان اشرف قابل قبول باشد. دبیرکل همچنین خواهان تضمین ها برای دسترسی ساکنان اشرف به کالاها و خدمات موردنیازشان شده بود.
دبیرکل در گزارش جدید خود که در ۲۸ نوامبر ۲۰۱۱ به شورای امنیت ارائه شده است، ۸ پاراگراف را به بحران اشرف اختصاص داده است.
پاراگراف ۶۶
درمقطع مورد گزارش، دولت عراق تصمیم خود مبنی بربستن کمپ اشرف تا ۳۱ دسامبر ۲۰۱۱ را مورد تاکید قرارداد یونامی ازدولت عراق  را به پایبندی  تعهدات خود طبق قوانین بین المللی بشردوستانه به طور خاص حفاظت ازساکنان کمپ درمقابل  استفاده اززور ، دیپورت کردن اجباری ،اخراج یا بازگرداندن بازور  درنقض اصل نان رفولمان فراخوانده است .
علاوه براین، سازمان ملل مستمرا مدافع این است که نیازهای انسانی ساکنان می بایست برآورده شوند .دراین چارچوب دریکسال گذشته یک تیم به رهبری یونامی به همراه نمایندگان کمیساریای عالی حقوق بشر وکمیساریای عالی پناهندگی به طور هفتگی ازکمپ دیدن کردند تا  وضعیت حقوق بشر وانسانی را درکمپ نظارت کنند.
پاراگراف ۶۷
یونامی وکمیساریای پناهندگی مشغول هستند تا راه حلی صلح آمیز ودراز مدت بیابند که حق حاکمیت عراق و احترام به حقوق بین الملل را دربر بگیرد.
دراین چارچوب سازمان ملل ازدولت عراق خواسته است که به کمیساریا زمان وهمینطور محل  بی طرف  ضروری برای مصاحبه واحراز هویت یکایک ساکنان بدهد. این یک گام اولیه غیرقابل اغماض درراستای بازاسکان آنها می باشد.نماینده ویژه من با مشاور امنیت ملی عراق آقای فالح فیاض دراین رابطه مشغول گفتگو بوده است.
درروزهای ۱۵ و۱۷ نوامبر یک گروه کاری شامل نمایندگان سازمان ملل ودولت عراق دربغداد ملاقات کرده  است تا  یک طرح اجرایی برای مصاحبه وثبت ساکنان طراحی کنند.تایید دولت عراق برای پیشبردن این پروسه حیاتی است. حمایت رهبری کمپ اشرف برای تلاشهای سازمان ملل دراینرابطه نیز ضروری میباشد.
پاراگراف ۶۸
به منظور یافتن یک راه حل درازمدت برای ساکنان کمپ این ضروری است که کشورهای ثالث با پتانسیل، تمایل خود را برای پذیرش آنهابرای بازاسکان ابراز کنند.نماینده ویژه من ، سایر مقامات ارشد سازمان ملل ومن شخصا، کشورهای عضو سازمان ملل را دراینرابطه مورد تشویق قرار داده ایم .
علاوه براین برای محقق شدن این هدف  نماینده ویژه من و همینطور  معاون دبیرکل برای امورسیاسی با آقای ژان دورویت که توسط نماینده عالیرتبه اتحادیه اروپا در امور خارجی وسیاست دفاعی ، خانم کاترین اشتون جهت مشاوره دادن به اتحادیه اروپا راجع به کمپ اشرف منصوب شده است، ملاقات کردند.
علاوه براین یونامی به مقامات کنسولی چندین سفارت کمک کرده است که ازکمپ بازدید کنند وتعداد کمی از ساکنان را که مدارکی در رابطه با وضعیت قانونی شان در کشورهای ثالث در اختیار دارند، مورد تایید قراربدهند.
پاراگراف ۸۶
وضعیت در کمپ اشرف نگران کننده باقی مانده  و یافتن یک راه حل صلح آمیز و پایدار ضرورت مبرم دارد.
با توجه به زمان کوتاه باقیمانده تا مهلت اعلام شده توسط دولت عراق در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۱  من از تضمینهایی که توسط دولت عراق داده شده است که برای اینکار از زور استفاده نخواهد کرد و اینکه به تعهدات بین المللی اش طبق قوانین بین المللی پاییبند خواهد بود، استقبال میکنم.
 سازمان ملل متحد متعهد است که بیشترین تلاشهایش را  بکار گیرد تا برای پرداختن به این موضوع انساندوستانه به نحوی که هم حق حاکمیت عراق و هم قوانین بین المللی را محترم بشمارد و مورد توافق طرفهای درگیر باشد، یاری برساند.
پاراگراف ۸۷
این یک موضوع پیچیده و حساس است. در حالیکه سازمان ملل متحد نقش تسهیل کننده دارد، همکاری و حمایت کامل تمامی طرفها را می‌طلبد.  دولت عراق مسئولیت اصلی سلامت و امنیت ساکنان کمپ اشرف را برعهده دارد و یک همکار کلیدی در تلاشها برای یافتن راه حل صلح آمیز است. همچینین رهبری کمپ باید انعطاف نشان بدهد و در جهت یک راه حل بادوام همکاری کند.
پاراگراف ۸۸
 در این کادر، من از دولت عراق میخواهم که به کمیساریای عالی پناهندگان وقت و  همچنین فضای بیطرف مورد نیاز را برای مصاحبه و ثبت کردن ساکنان کمپ برای استقرار درکشورهای ثالث ارائه کند. برای اینکه این پروسه به جلو برود، رهبری کمپ نیز باید کمک کار باشد تا ساکنان بتوانند که در پروسه احراز هویت شرکت کنند و  و آزادانه بگویند در کجا مایلند مستقر شوند.
پاراگراف۸۹
 من صادقانه امیدوارم که گروه کاری نمایندگان دولت عراق و سازمان ملل که به این منظور تشکیل شده بود، جزئیات طرح عملیاتی برای مصاحبه با ساکنان کمپ را حل و فصل کند.
 من همچنین امیدوارم که دولت عراق مایل باشد در قبال پیشرفت ملموس در رابطه با انتقال ساکنان به کشورهای ثالث تا پایان سال  در مورد زمانبندی مقداری انعطاف بخرج دهد.
پاراگراف ۹۰
 موفقیت پروسه کمیساریای عالی پناهندگان منوط به حمایت قوی از سوی جامعه بین المللی است  و مشخصا به تمایل کشورهای ثالث به پذیرفتن ساکنان ذیحق کمپ بستگی دارد. از جمله کشورهایی که شهروند یا افرادی در کمپ دارند که با آن کشور مرتبط هستند.
 بنابراین  من از کشورهای عضو سازمان ملل متحد، حمایتشان را برای این پروسه طلب می کنم.
دستیابی به پیشرفت در ابتدای کار برای دادن اعتماد بیشتر در مورد این پروسه به مقامات عراقی،  تاثیر بسزایی خواهد داشت و روند مثبتی به سمت دستیابی به یک راه حل فراهم خواهد کرد. 
همبستگی ملّی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر