۱۳۹۴ خرداد ۴, دوشنبه

خمینی و تفسیر قرآن

 - علیرضا یعقوبی
امروز در «سایت انتخاب» از سایت های نزدیک به هاشمی رفسنجانی آمده است:
«به گزارش ایسنا، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صبح امروز در دیدار اعضای ستاد برنامه‌ریزی همایش بین‌المللی قرآن و امام خمینی(ره)، کار امام در انقلاب اسلامی را مهمترین کار در راه حفظ و نشر مفاهیم قرآنی دانست و گفت: در همه مراحل انقلاب، مخصوصاً در مقطع دفاع به قرآن استناد می‌کردند و مفسّر عملی قرآن بودند.»
حال چرا رفسنجانی از خمینی بعنوان «مفسر عملی قرآن» نام می برد، باید اذعان نمود که خمینی از هیچ استعدادی در «تفسیر نظری قرآن» برخوردار نبود.
در تائید این نظر باید گفت که در ابتدای پیروزی قیام سال ۵۷، مرحوم آیت الله طالقانی در تلویزیون برنامه ای داشت بنام « با قرآن در صحنه». ایشان استاد مسلم تفسیر قرآن بودند. برنامه ایشان بسیار پربیننده بود. پدر طالقانی تمامی همت و تلاش خود را در تطبیق آیات محکم (۱) قرآن با شرایط عصر حاضر بکار می بردند و از تبحر خاصی در این زمینه برخوردار بودند. تفسیر ایشان از قرآن و جایگاه ویژه شان نزد توده های مردم موجب حضور قرآن در صحنه تحول اجتماعی جامعه شده بود.
با فوت نابهنگام ایشان، مدیران صدا و سیمای رژیم بفکر افتادند که برنامه «با قرآن در صحنه» را با حضور خمینی و تفسیر او از قرآن ادامه دهند.
خمینی طی چندین برنامه، چنان سیری در آفاق «ب» «بسم الله» کرد که همه را بر سر بی صلاحیتی و نادانی و خرفتی اش از «تفسیر نظری قرآن» به اتفاق نظر رساند. او در نهایت ادعا نمود که هیچکس نمی تواند از همان «بسم الله» قرآن سر در بیاورد. عمق بلاهت خمینی در آن حد بود که برنامه «با قرآن در صحنه» برای همیشه به محاق تعطیلی فرو رفت.
خمینی علیرغم بیش از ۱۵ سال زندگی در عراق، حتی از سخن گفتن به زبان عربی عاجز بود. در حالیکه منابع اصیل و بنیانی اسلام و شیعه از قرآن تا نهج البلاغه و صحیفه سجادیه تا کتبی که علمای اسلامی و فقه شیعه بنگارش در آورده اند، تماما به زبان عربی است. سخنرانی های خمینی حتی حاکی از این واقعیت است که او از ادبیات فارسی و دستور زبان آن هیچگونه بهره ای نبرده بود.
حال رفسنجانی که از عمق بیسوادی خمینی حتی نسبت به ادبیات فارسی آگاه است، رندانه و مزورانه کوشیده است در جنگ قدرت با خامنه ای، خمینی را بعنوان «مفسر عملی قرآن» به نسل حاضر قالب کند. مفسری که از قرآن چیزی جز قتل و جنایت و کشتار نمی دانست. او وقتی با اعتراض مرحوم منتظری درباره قتل عامهای دهه شصت روبرو شد گفته بود: «آقایان چرا فقط آیات رحمت را در قرآن می خوانند چرا آیات قتال را نمی خوانند.»
پاورقی: آیات قرآن به دو بخش متشابهات و محکمات تقسیم می شوند. برای آشنایی بیشتر مراجعه شود به کتاب «دینامیزم قرآن» جلد دوم از انتشارات سازمان مجاهدین خلق ایران.

۱ نظر:

  1. لعنت برروح خبیث خمینی دجال که حرث ونسل ایران را ببادداد

    پاسخحذف