۱۳۹۴ فروردین ۱۳, پنجشنبه

تفاهم نامه هسته ای


- سخن روز - علیرضا یعقوبی
سرانجام پس از ۶ روز مذاکرات فشرده، لحظاتی قبل بیانیه ای از سوی دو طرف مذاکره کننده صادر شد. این بیانیه به دو زبان انگلیسی و فارسی، ابتدا توسط فدریکا موگرینی به نمایندگی از شش قدرت جهانی عضو گروه ۱+۵، خوانده شد و سپس محمدجواد ظریف به نمایندگی از طرف رژیم ایران، آن را به زبان فارسی قرائت کرد.
این تفاهم نامه ناقض این نظر خامنه ای بود که تفاهم و توافق باید همراه با هم صورت گیرد تا راه را برای طرف دیگر هنگام مذاکره و گفتگو بر سر جزئیات ببندد.
متن تفاهم نامه بیش از آنکه یک راهکار فنی با تضمین های قانونی نظارت و کنترل توسط نهادهای ذیصلاح بین المللی برای جلوگیری از انحراف رژیم ایران از تفاهمات بعمل آمده را بهمراه داشته باشد، تماما کلی گویی هایی را در بر گرفته است که حاکی از یک اراده سیاسی برای حمایت از یک جریان خاص در درون رژیم آخوندی می باشد. یعنی می توان این تفاهم نامه را تقدیم یک دسته گل سیاسی از سوی آمریکا و متحدینش به یک جناح یا بهتر بگوئیم باند خاص در دعواهای درونی رژیم و تقویت آن در ادامه مذاکرات بحساب آورد.
در یک کلام این تفاهم نامه فاقد هرگونه ارزش حقوقی بر اساس نورم های بین المللی بوده و بیشتر بر پایه چانه زنی های سیاسی دو طرف برای تحقق تفاهم بر سر ادامه گفتگوها بعد از انقضای ضرب الاجل آخر ماه مارس گذشته نظارت دارد.
در این تفاهم نامه هیچ اشاره ای به نگرانی های جدی جامعه جهانی نسبت به فعالیت های هسته ای رژیم تهران نشده است که بر مبنای آن تحریمهای بین المللی بر اساس فصل هفتم منشور ملل متحد و تحریمهای یک جانبه از سوی آمریکا علیه رژیم ایران و سازمانها و اشخاص حقیقی و حقوقی تصویب و اعمال شده بود.
مسلم است که همین مقدار از تفاهم دو جانبه نیز با انتقادات شدید از سوی جناح های سیاسی دو طرف همراه خواهد بود که ادامه راه را برای رسیدن به توافق نهایی سختتر خواهد کرد.
اوباما رئیس جمهور آمریکا پس از قرائت این تفاهم نامه طی یک موضعگیری علنی ابراز داشت: «اگر تفاهم بدست آمده به یک توافق جامع منجر شود، معتقدم جهان امن‌تر خواهد شد.»
باراک اوباما با بیان این که امروز ایالات متحده و متحدان آن، با ایران یک «درک تاریخی» رسیدیم، گفت اگر این تفاهم به توافق تبدیل شود، با اجرای کامل آن از رسیدن ایران به توانایی نظامی هسته‌ای جلوگیری خواهد شد.
اوباما مطلبی درباره محتوای «درک تاریخی» آمریکا و متحدانش با رژیم ایران بیان نکرد اما شواهد تماما حاکی از آن است که نقطه نظرات اوباما بیش از آنکه دربرگیرنده حقایق باشد حاکی از یک خوشبینی محض که در عالم واقعی از جایگاهی برخوردار نیست، می باشد.
به جاه طلبی های رژیم بدون دارا بودن سلاح های هسته ای در عراق و یمن و لبنان و سوریه و بحرین و خلاصه جای جای خاورمیانه نظری اجمالی بیفکنیم، به رویا پردازی آقای اوباما بسادگی پی خواهیم برد.
جهان زمانی امن تر خواهد بود که در آن جایی برای تنفر برخاسته از «بنیادگرایی مذهبی» و اثری از پدرخوانده تروریسم بنیادگرا در ایران نباشد. البته در آن روی سکه نیز باید چنان عدالتی شایسته جهان امروز شکل گرفته باشد که زمینه های حیات و رشد بنیادگرایی مذهبی را از اساس از بین برده باشد. این واقعیت سترگ بیشک خود را به اوباما و هر آن کس دیگری که خواهان جهان امن تری است تحمیل خواهد کرد.
علیرضا یعقوبی
۲ آوریل ۲۰۱۵

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر